Tento rok na Slovensku v Mesiaci osvety o rakovine prostaty netradične prevzali iniciatívu do svojich rúk ženy. Viaceré známe Slovenky prostredníctvom sociálnych sietí nabádajú mužov k preventívnej urologickej prehliadke. Na stránke www.dalsom.sk vyzývajú všetky ženy k rozhovorom s mužmi, ktoré im môžu zachrániť zdravie, či dokonca život.
Pacientska organizácia NIE RAKOVINE spolu so Slovenskou urologickou spoločnosťou a partnermi podporuje osvetovú kampaň na podporu boja proti rakovine prostaty. Už tretí rok sa tak pripájame k medzinárodnej iniciatíve Movember - mesiac boja proti rakovine prostaty, ktorá upozorňuje na potrebu prevencie a liečby tohto onkologického ochorenia.
Podľa dát Národného centra zdravotníckych informácií trpí rakovinou prostaty takmer 9 000 Slovákov, pričom ročne pribúda viac ako 2 000 nových pacientov. Odborníci však dlhodobo upozorňujú, že tieto čísla sú v skutočnosti ešte určite oveľa vyššie.
„Na preventívne urologické prehliadky chodí na Slovensku približne len 20 % pacientov po päťdesiatke. V porovnaní s okolitými krajinami ide o alarmujúce číslo.“ opisuje situáciu Doc. MUDr. Ivan Minčík, PhD., prezident Slovenskej urologickej spoločnosti. Vďaka včasnej diagnostike a novým možnostiam liečby pritom existuje vysoká šanca na úplné vyliečenie.
„Preventívne prehliadky pomáhajú odhaliť ochorenie včas a môžu tak zachrániť život,“ dopĺňa MUDr. Jozef Marko, člen výboru Slovenskej urologickej spoločnosti.
Napriek snahe odborníkov, však čísla v prevencii na Slovensku stále nie sú dobré. Pomôcť by mohli ženy. „Prax nám ukazuje, že za absolvovaním preventívnej urologickej prehliadky stojí vo väčšine prípadov žena, ktorá sa stará o zdravie celej rodiny,“ vysvetľuje zámer kampane prezident Slovenskej urologickej spoločnosti.
Ženy podľa neho často otvárajú rozhovor o tejto chúlostivej téme s mužmi, na ktorých im záleží, a niekedy ich dokonca aj objednajú na preventívnu prehliadku. „Tento rok preto netradične nevyzývame na zapojenie do kampane výlučne mužov, ale aj ženy. Sme presvedčení, že ak venujú pár minút svojho času a porozprávajú sa s mužmi o dôležitosti prevencie, môžu im tak zachrániť zdravie, či dokonca život,” dodáva.
Otvoriť rozhovor na túto tému však nemusí byť pre ženu vždy jednoduché. Onkopsychologička z Ligy proti rakovine, PhDr. Andrea Križanová, PhD., preto radí, že treba využiť aktualizačný moment. „Každá žena pozná svojho muža a vie, čo naňho platí.
Je dôležité nájsť správne načasovanie, keď ste s partnerom sami, a je dobre naladený. Rovnako tiež môžeme využiť aktualizačný moment a odvolať sa na to, že november je mesiacom boja proti rakovine prostaty. Ako motiváciu, či dôvod môžeme tiež spomenúť, že keď na vyšetrenie nechce ísť kvôli sebe, nech tak urobí pre deti a rodinu,“ radí psychologička.
Vyzývame všetkých mužov a upozorňujeme ich na potrebu prevencie a dostupnej liečby týchto ochorení. „Chceme vyzvať mužov, aby v tomto mesiaci navštívili urológa alebo sa objednali na preventívnu prehliadku. Urobte to prosím kvôli nám, svojim ženám, dcéram, priateľkám, sestrám, kamarátkam.
Každý muž, ktorý pôjde na prehliadku môže svojou uvedomelosťou zároveň motivovať iných. Chceme poprosiť mužov, aby po návšteve lekára dali na svoj instagram či facebook výzvu aj pre ostatných s hashtagom DALSOM. Tiež môžu zverejňovať fotky svojich fúzov či brady, ktoré sú už tradične symbolom Movembra. Viac informácií nájdu na webe dalsom.sk, ale tiež na nierakovine.sk,“ hovorí prezidentka NIE RAKOVINE Jana Pifflová Španková.
Do výzvy sa zapojili aj známe slovenské herečky, speváčky, športovkyne a političky, ktoré vyzývajú ženy, aby motivovali svojich blízkych mužov k preventívnej prehliadke u urológa . Spoločne sa snažia vyzvať mužov, aby sa nebáli a tak ako ony majú svojho gynekológa, mali aj oni svojho urológa.
Naše úsilie šíriť osvetu a pomáhať pacientom s karcinómom prostaty podporila aj značka pre mužov Gilette (Procter& Gamble) a drogérie TETA.